In een assessment worden de kwaliteiten en ontwikkelpunten van een kandidaat in kaart gebracht. De inhoud van het assessment is afhankelijk van de vraag meer diepgaand en uitgebreid; naast ontwikkelings- gerichte assessments zijn selectie en niveau bepaling de belangrijkste. De onderdelen waar een assessment uit kan bestaan, vindt u onderaan deze pagina en meer specifiek in de brochures bij elk specifiek assessment rechts.
Voor meer informatie over assessments kunt u ons bereiken via het contactformulier of op 026-351 69 45.
Ontwikkelingsassessment
Een ontwikkelingsassessment maakt inzichtelijk wat de sterktes en zwaktes van iemand zijn en welke gedragspatronen hij of zij heeft ontwikkeld. Het assessmentonderzoek bestaat uit verschillende onderdelen. Tijdens de onderzoeksdag worden aan de hand van vooraf bepaalde competenties de intellectuele capaciteiten, persoonlijkheid, motivatie, vaardigheden en leerstijlen van de cliënt in kaart gebracht. De cliënt krijgt onder meer inzicht in zijn of haar luistergedrag, onderhandelingsvaardigheid en stijl(en) van leidinggeven.
Voor de ontwikkelingscriteria van kandidaten kunt u een functiegericht competentieformulier invullen en retour sturen.
Selectieassessment
Een selectieassessment maakt inzichtelijk wat de sterktes en zwaktes van iemand op het moment van het onderzoek zijn. Het is als het ware een nul-meeting. Naast een analyse van de ontwikkelde gedragspatronen worden ook de risico’s voor een aanstelling helder in beeld gebracht en gekoppeld aan een geschiktheidsoordeel. Hierbij worden te ontwikkelen factoren meegenomen in de oordeelsvorming over de geschiktheid van de kandidaat en aangevuld met een ontwikkelingsadvies.
Voor de selectie van kandidaten kunt u een functiegericht competentieformulier invullen en retour sturen.
Instroomassessment (MANP)
Vanuit het Landelijk Opleidingsoverleg voor MANP opleidingen is behoefte aan een instroomassessment voor studenten die geen bachelor/ hbo-diploma kunnen overleggen. Lancae verzorgt voor verschillende opleidingsinstituten deze niveaubepaling. In dit instroomassessment worden specifieke criteria, die in samenspraak met de MANP instellingen zijn vastgesteld, getoetst. Naast de toetsing van het capaciteitenniveau, worden kandidaten beoordeeld op een aantal competenties en persoonlijke eigenschappen die in belangrijk mate het leervermogen bepalen en die het succesvol doorlopen van de opleiding voorspellen. Het bepalen van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de toetsing ervan, vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de Hogescholen zelf.
Aanvullende informatie: Brochure Instroomassessment MANP
Capaciteitenonderzoek-plus (PA opleiding)
Vanuit het Landelijk Opleidingsoverleg voor PA opleidingen is behoefte aan een capaciteitenonderzoek voor studenten die geen hbo-diploma kunnen overleggen. Lancae verzorgt voor verschillende opleidingsinstituten deze niveaubepaling van studenten. Het capaciteitenonderzoek-plus heeft als doel het potentiële leervermogen van de kandidaat in kaart te brengen. Hierbij ligt de nadruk op een niveau bepaling (capaciteiten test) aangevuld met de toetsing op relevante persoonlijkheidsfactoren. Het gaat hierbij om factoren die van belang zijn voor de leerattitude van de student. Ook worden een tweetal competenties verhelderd die van invloed zijn op het praktisch functioneren in het werkveld.
Aanvullende informatie: Brochure Capaciteitenonderzoek-plus (PA)
Instroomassessment GGZ-VS
Het instroomassessment GGZ-VS heeft als doel het potentiële leervermogen van de kandidaat in kaart te brengen. Hierbij ligt de nadruk op een niveau bepaling (capaciteiten test) aangevuld met de toetsing op relevante persoonlijkheidsfactoren en een gericht cluster aan competenties. Het gaat hierbij om factoren die van belang zijn voor de leerattitude van de student. Ook worden competenties verhelderd die van invloed zijn op het praktisch functioneren in het werkveld.
Aanvullende informatie: Brochure Instroomassessment GGZ-VS
Instroomassessment MAHIP
Lancae verzorgt voor verschillende opleidingsinstituten de niveaubepaling van studenten die niet over een erkend Hbo-diploma beschikken. In dit assessmentonderzoek is een programma uitgewerkt om de specifieke criteria, die in samenspraak met de Master Advanced Health Informatics Practice instelling van Inholland is vastgesteld, te toetsen. Uitgangspunt is dat alleen die instroomcriteria worden getoetst die het succesvol doorlopen van het master traject bepalen, te onderzoeken. Naast de toetsing van het capaciteitenniveau, worden kandidaten beoordeeld op een aantal competenties en persoonlijke eigenschappen die in belangrijk mate het leervermogen bepalen en die het succesvol doorlopen van de opleiding voorspellen. Het bepalen van vakinhoudelijke kennis en vaardigheden en de toetsing ervan, vindt plaats onder verantwoordelijkheid van de opleiding zelf.
Aanvullende informatie: Brochure Instroomassessment MAHIP
Waar bestaat een assessment uit?
Een assessment bestaat uit verschillende onderdelen, welke hieronder worden toegelicht.